دیدار با معلمان و فرهنگیان

۱۳۹۲/۰۲/۱۰     |       rouhani.ir     |     تهران

توسعه پایدار و همه‌جانبه کشور وجود ندارد مگر آنکه به سرمایه انسانی کشور، توجه کافی شود

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، در دیدار با تعدادی از معلمان و فرهنگیان، بر ضرورت تمرکز بیشتر بودجه‌‌های آموزشی، تربیتی و فرهنگی در مدارس کشور تأکید کرد.

در این دیدار، روحانی با اشاره به موضوع چند شغله بودن تعداد زیادی از معلمان مقاطع مختلف تحصیلی، به جهت افزایش هزینه‌‌‌های زندگی و تورم موجود و لزوم سلامت جسمی و روحی آنان گفت: معلمی، شغلی تمام‌وقت و بسیار حساس است و یک معلم به طور مرتب باید خود را از جهات مختلف جسمی، روحی و روانی برای آموزش و تربیت نسل آینده کشور آماده کند. به همین منظور، معلمان باید از آرامش درونی و نشاط کافی برخوردار باشند. اگر معلمی همواره دغدغه نان شب را داشته باشد و از نظر مالی تحت فشار برای تهیه مایحتاج اولیه‌اش باشد،‌ نمی‌توان از او انتظار داشت که بتواند دانش خود را به درستی به دانش‌آموزان انتقال داده و اثر تربیتی مطلوبی را بر جای گذارد. لذا رسیدگی به وضع معلمان و برآوردن انتظارات به حق آنها، نه تنها کوششی برای ارتقاء زندگی این گروه زحمتکش است، بلکه سرمایه‌گذاری‌ بسیار حیاتی و بنیادین در جهت رشد و توسعه کشور به حساب آمده و این وظیفه اصلی همه دولت‌ها محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون سیاسی- اجتماعی مجلس خبرگان رهبری در ادامه با تأکید بر اینکه امکان توسعه پایدار و همه‌جانبه کشور وجود ندارد مگر آنکه به سرمایه انسانی کشور، توجه کافی شود، گفت: دولت وظیفه دارد تمام امکانات کشور را در جهت رشد و توسعه منابع انسانی به کار گیرد و در این راه، مدارس از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. به همین منظور باید برنامه‌‌های فرهنگی و آموزشی کشور، مبتنی بر مدارس را تقویت کرد تا با انتقال تجارب، میراث فرهنگی، دانش و آموزه‌های تربیتی، اخلاقی و دینی، از طریق مدارس، به برخی از آشفتگی‌های فرهنگی،‌ آموزشی و علمی پایان داد. در این فرایند، قطعاً نقش معلمان بسیار پررنگ و مهم است؛ از فرایندهای آموزشی و تربیتی برنامه‌ریزی شده و هدفمند معلمان آزاداندیش و خلاق و نظام آموزشی مناسب، می‌توان انتظار برون‌دادی مناسب و افرادی خلاق، آزاداندیش و با اخلاق داشت.

رئیس مرکز تحقیقات استرات‍ژیک، همچنین رسیدگی به وضع ساختمان مدارس و مسائل رفاهی و سخت‌افزاری آن را مسئله‌ای مهم خواند و گفت: انسان به ماهو انسان، از شأن و کرامت ویژه‌ای برخوردار است و آموزه‌های اسلامی نیز بر ضرورت رعایت شأن انسان‌ها تأکید دارد. اگر شأن انسان را از پایین‌ترین سنین حفظ کنیم، می‌توانیم انتظار داشته باشیم تا در جامعه نیز شأن افراد حفظ شود. اگر شان انسان چه از نظر نوع رفتار و چه از نظر ایجاد جایگاه در خور وی، خدشه‌دار شود، نباید انتظار جامعه‌ای سالم داشته باشیم. وی تأکید کرد که همه برنامه‌های مدارس برمبنای دانش‌آموز محوری باید تنظیم گردد.

وی در ادامه با بیان اینکه وضعیت مدارس نیز باید به گونه‌ای باشد که معلم و دانش‌آموز، از فضای آن لذت ببرند و حس کنند شأن آنها رعایت شده است، بر ضرورت نوسازی مدارس از نظر ساختمانی، محیط ورزش و تفریح و تجهیزات و امکانات تأکید کرد و گفت: متأسفانه در سال گذشته شاهد یکی از دردناکترین حوادث این کشور بودیم؛ دانش‌آموزان زیادی در روستای شین‌آباد پیرانشهر به واسطه کمبود و نقص امکانات کشته و زخمی شدند، شادی و نشاط کودکانه‌شان، به تلخی گرایید و دل میلیون‌ها ایرانی باغیرت را به درد آورد. واقعه دلخراشی که جای هیچ توجیهی از سوی مسئولان نداشت و برای آن باید از کل ملت ایران، عذرخواهی می‌کردند، نه آنکه به دنبال مقصر و رفع مسئولیت باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه درصدی از این اتفاق دلخراش، هیچگاه نباید تکرار شود، خواستار تخصیص بودجه مناسب برای نوسازی مدارس شد.

نظرات شما ارسال پیغام جدید


هیچ پیغامی ارسال نشده است.

جستجو

پر بیننده ترین ها